Kävin eilen muissa asioissa kuin lapsettomuusasioissa tapaamassa gynekologiani (joka hoiti minua vuosia raiskaukseni jälkeen) ja hän ultrasi tietysti munasarjat ja kohdun. Munasarjoissa näkyi 23 mm follikkeli ja nyt on jo kiertopäivä 21. Aikaisemmassa kierrossa tämän kokoista follikkelia näkyi jo kiertopäivänä 13. Joten tulossa olisi siis noin viikon verran pidempi kierto. Se tietysti ratkaisee aiemman mainitsemani maksuongelman, mutta ikävää muulta kannalta. Viikko ei ole pitkä aika odottaa, mutta jotenkin odottaminen tuntuu kuitenkin rasittavalta ja inhottavalta. Toisaalta ehkä matkastressi ja muut pidensivät kiertoa. Hyvä asiahan on, että ilman lääkettäkin follikkeli on kehittynyt ja kaikki näyttää normaalilta. Limakalvo oli paksuudeltaan nyt 10 mm. Minun munasarjani ovat omanlaisensa, mutta toimivat sellaiset. Toivoa on. Follikkeli oli vasemmalla puolella ja oikea munasarjani on "aina näyttänyt" laiskalta. Ilmeisesti en noita follikkeleita kasvattele kuin vasemmalla. Oli mukavaa pitkästä aikaa jutella tutun ja turvallisen gynekologin kanssa, joka on tuntenut minut pidemmältä ajalta. Kerroin lapsettomuudesta ja siitäkin oli hyvä jutella jonkun tutumman lääkäri kanssa. Pidän lapsettomuuslääkäristämme, mutta hän on kuitenkin vielä minulle sen verran vieras, etten aivan kaikkea uskalla kysyä.

Puhuimme mahdollisesta painonpudotuksesta. Gynekologini sanoi, että tässä painossa minun painollani ei ole kovin suurta merkitystä hoidon onnistumisen kannalta ja/tai hormonitoimintani suhteen. Olen ollut nykytilannetta myös 21 kiloa painavampi ja sillä on merkitystä. Tämän nykyhetken kannalta hän oli sitä mieltä, että jos voin jollakin pienillä muutoksilla (pienempi annoskoko)  tiputtaa 3-4 kiloa esimerkiksi kevään mittaan niin hyvä, mutta muuten ei hätää. Raskauden kannalta tietysti parempi jos painoni olisi alhaisempi sen alkaessa. Painonpudotustakin tärkeämpää on tässä vaiheessa, että painoni ei pääse nousemaan. Ruokavalioni on kohtalaisen terve (paitsi ettei sitä karkkia tarttisi ihan niin usein syödä) ja liikun useita kertoja viikossa monipuolisesti. Ongelmani on varmaan annoskoko, syön ehkä kulutukseen nähden terveellistä ruokaa liian paljon ja siksi olen aikoinani lihonut. Vähemmälläkin selviäisi ja olisi ihan tyytyväinen. Painoindeksin mukaista ylipainoa minulla on tällä hetkellä 8-9 kiloa. Niistä voisi yrittää päästä eroon näillä pienillä muutoksilla, dieetti ei kuulemma ole tässä tilanteessa kovin hyvä juttu. Katsotaan miten käy.

Vuosi 2014 on se vuosi kun minä täytän 30 vuotta. Siihen on vielä muutamia kuukausia aikaa ja tavoite olisi olla raskaana ennen kuin 30 vuotta tulee täyteen. Ehkä 20-vuotiaana kuvittelin, että minulla olisi tässä vaiheessa jo lapsia ja perhettä enemmänkin, mutta raiskaus ja sen myötä prinssin urhean viivästyminen viivästyttivät tietysti tätäkin asiaa. Mutta nyt tässä elämäntilanteessakin tuntuu ihan hyvältä elää.